
Про підсумки проведення Всеукраїнського круглого столу «Дитяча книга як засіб національно-патріотичного виховання»
20 листопада 2025 року за ініціативою Харківської академії неперервної освіти було проведено Всеукраїнський круглий стіл «Дитяча книга як засіб національно-патріотичного виховання».
Співорганізаторами Всеукраїнського круглого столу стали Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України, Державна установа «Український інститут книги», Видавництво «Ранок».
Мета круглого столу: консолідація зусиль науковців, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів післядипломної педагогічної освіти, учителів початкових класів, бібліотекарів, сучасних дитячих письменників, видавців дитячої літератури на виконання завдань національно-патріотичного виховання здобувачів початкової освіти; актуалізація ролі української книжки у формуванні української культурної ідентичності.
Учасники круглого столу працювали над розв’язанням таких завдань:
– ознайомити з позитивними тенденціями щодо української книги на книжковому ринку України;
– популяризувати вітчизняну дитячу книжку і творчі надбання сучасних українських письменників;
– поширити ефективні методики й технології національно-патріотичного виховання засобами дитячої книги.
На круглому столі обговорювалися такі проблеми:
-
«Роль дитячої книги у становленні особистості дитини»;
-
«Особливості національно-патріотичного виховання дитини в умовах війни»;
-
«Національно-патріотичне виховання молодших школярів за допомогою дитячої книжки»;
-
«Українська дитяча книга в бібліотечних фондах шкільних і громадських бібліотек: перспективні тенденції».
Любов ПОКРОЄВА, доктор філософії, ректор КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», заслужений працівник освіти України, у своєму виступі порушила питання читання в України, окреслила виклики в підготовці вчителів початкових класів до реалізації завдань формування читацької компетентності молодших школярів, розповіла про досвід підвищення кваліфікації педагогів у Харківській академії неперервної освіти.
Ольга РЕЙПОЛЬСЬКА, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу дошкільної освіти Інституту педагогіки НАПН України, та Оксана ВАШУЛЕНКО, науковий співробітник відділу початкової освіти імені О.Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України, у своїх виступах розповіли про особливості національно-патріотичного та громадянського виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку – про теоретичні засади й вектори здійснення в закладах дошкільної освіти й у початковій школі, особливості реалізації в підручниках з української мови та літературного читання. Науковці надали практичні рекомендації з питань громадянського та національно-патріотичного виховання.
Ганна БУЛГАКОВА, головна редакторка департаменту дитячої літератури видавництва «Ранок», письменниця, літературна редакторка презентувала освітянській спільноті книжки національно-патріотичної тематики, розкрила функції дитячих книжок про війну, надала методичні поради щодо читання й опрацювання цих творів.
Юліта РАН, дитяча письменниця й авторка дитячих книжок, логічно продовжила виступ Ганни БУЛГАКОВОЇ й розповіла про свої книжки, надала поради щодо їх читання
Олександр ІВАНОВ, начальник відділу підтримки бібліотек та книговидання Державної установи «Український інститут книги», презентував позитивні тенденції щодо місця української дитячої книги в бібліотечних фондах шкільних і громадських бібліотек, окреслив перспективні тенденції.
Наталія МАРЧЕНКО, кандидат історичних наук (книгознавство), старша наукова співробітниця Інституту біографічних досліджень Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, Центру дослідження книги і читання Національної бібліотеки України для дітей розкрила особливості книжок-життєписів у національно-патріотичному вихованні молодших школярів.
В обговоренні питань взяли участь як експерти: Галина ГИЧ, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; Маріанна КОЧЕНГІНА, кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри методики дошкільної та початкової освіти КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»; Володимир ГЛАДИШЕВ, доктор педагогічних наук, в.о. завідувача кафедри педагогіки та освітнього менеджменту Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, професор; Марія ПАВЛУШЕНКО, учителька початкових класів Купельської гімназії Рокитнівської селищної ради Рокитнівського району Рівненської області; Олена КОВАЛЬ, старший викладач секції «Нова українська школа» кафедри методики дошкільної та початкової освіти КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»; Вікторія ЛЕБЕДЄВА, в.о. заступника директора з наукової та інноваційної діяльності Комунального закладу «Харківська обласна бібліотека для дітей та юнацтва» Харківської обласної ради; Надія ГОНТАР, заступник директора з навчально-виховної роботи Комунального закладу «Харківська початкова школа № 33 Харківської міської ради»; Тетяна КОБЕЦЬ, учитель початкових класів Комунального закладу «Харківський ліцей № 82 Харківської міської ради»; Зоя ЖЕРЕБКІНА, завідувач бібліотеки КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти».
Усі експерти поділилися власними думками й педагогічним досвідом з використання дитячої книги для національно-патріотичного виховання учнів / учениць початкових класів.
Микола ГОЛОВКО, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, доцент, професор, член-кореспондент НАПН України, заступник директора з наукової роботи Інституту педагогіки НАПН України, наголосив на важливості теми заходу й необхідності консолідації зусиль науковців, викладачів, учителів, видавців, письменників і бібліотекарів з питань популяризації дитячої книги, застосування її для становлення особистості дитини й використання її для національно-патріотичного виховання дітей молодшого шкільного віку.
Віктор КРУГЛОВ, генеральний директор видавництва Ранок, запропонував використовувати можливості фінансової підтримки реформи НУШ для поповнення шкільних бібліотек якісними сучасними вітчизняними книжками.
Усього у Всеукраїнському круглому столі на тему «Дитяча книга як засіб національно-патріотичного виховання» взяло участь 155 осіб – науковці, видавці дитячої літератури, викладачі закладів післядипломної педагогічної освіти, педагогічних університетів, учителі початкових класів, вихователі закладів післядипломної педагогічної освіти, бібліотекарі, дитячі письменники з таких областей України: Дніпропетровської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської та Харківської, Київської та міста Києва.
З міста Харкова у заході взяли участь 49 педагогів з таких районів: Шевченківського, Салтівського, Новобаварського, Немишлянського, Київського, Індустріального.
Патріотичні авторські поетичні твори Зої ІВАНОВОЇ (ЖУРАВКИ), поетеси із с. Чернещина Берестинського району, бібліотекарки, авторки текстів пісень та Галини ВЛАСЕНКО, методиста з початкової освіти Центру виховання та розвитку особистості КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», змістовно й логічно доповнили виступи учасників круглого столу.
Під час рефлексії по завершенні заходу його учасники визначили пріоритетні вектори з використання дитячої книги для національно-патріотичного виховання молодших школярів, які потребують розв’язання в перспективі:
– обізнаність щодо сучасних вітчизняних письменників та їх твори;
– методики (технології, прийоми) ознайомлення молодших школярів із сучасною дитячою літературою національно-патріотичної тематики;
– створення освітньої платформи з підтримки читання;
– поповнення бібліотечного фонду закладів загальної середньої освіти/закладів дошкільної освіти сучасними книжками національно-патріотичної тематики;
– поповнення бібліотечного фонду громадських/районних бібліотек сучасними книжками національно-патріотичної тематики.
Дякуємо всім учасникам Всеукраїнського круглого столу
«Дитяча книга як засіб національно-патріотичного виховання»!
