Close
Дистанційна освіта Харківської академії неперервної освіти
Канал зв’язку для батьків першокласників

Результати досліждження сформованості в учнів базової школи читацької, математичної компетентностей та компетентності у галузі природничих наук

У межах реалізації регіональних проєктів «Освітній технопарк Харківщини – 2030» та «Моніторинг у сфері загальної середньої освіти в умовах розбудови сучасної української школи» з 07 по 16 лютого 2023 року в Харківській області проведено регіональне моніторингове дослідження стану сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей у базовій школі, що передбачало онлайн-тестування учнів 8 класів за завданнями PISA.

Мета дослідження полягала у вивченні рівня сформованості читацької, математичної компетентностей та компетентності у галузі природничих наук учнів базової школи за результатами дистанційного навчання.

В онлайн-тестуванні взяли участь учні 8 класів із 70 ЗЗСО Харківської області: 1 752 – із читання, 1 758 – із математики, – 1 738 із природничих дисциплін.

Ознайомитися з результатами онлайн-тестування, а також із завданнями, що використовувалися під час досліджень, можна за наведеними нижче посиланнями:

– сформованість компетентностей в учнів базової школи:

– завдання та результати їх виконання:

За підсумками аналізу результатів онлайн-тестування учнів 8 класів підготовлено загальні висновки та пропозиції. Рекомендуємо керівникам, учителям закладів загальної середньої освіти ознайомитися з ними та обговорити їх під час засідань методичних об’єднань.

Загальні висновки

за результатами регіонального моніторингового дослідження

стану сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей у базовій школі

  1. Учні 8 класів у цілому впоралися із завданнями PISA з читання, математики та природничих дисциплін. Разом із тим найкращі результати восьмикласники показали з читання, найнижчі – з природничих дисциплін.
  2. Кращі результати тестування показали дівчата, ніж хлопці, учні ЗЗСО міста Харкова та восьмикласники, які перебували за кордоном. Разом із тим найнижчі результати мають учні ЗЗСО сільської місцевості.
  3. Найкраще учні 8 класів виконали завдання з вибором однієї відповіді з читання на передачу буквального змісту; з математики – на інтерпретацію інформації, відображеної на діаграмі, за змістовною категорією «Невизначеність і дані»; з природничих дисциплін – на наукове пояснення явищ («Системи живої природи»).
  4. Найбільш складними для восьмикласників виявилися завдання з читання – на знаходження необхідної прямо висловленої інформації та формування умовиводів на основі множинного тексту; з математики – з короткою відповіддю на відтворення простих математичних дій, прийомів, процедур (змістовна категорія «Кількість»); з природничих дисциплін – з вибором кількох відповідей на наукове пояснення явищ («Фізичні системи», «Технологічні системи»).
  5. Учні 8 класів також стикаються з труднощами при виконанні завдань з математики на застосування математичних фактів, понять, процедур і міркувань, математичне формулювання ситуацій, встановлення зв’язків між даними умови задачі при розв’язуванні стандартних завдань; з природничих дисциплін – на оцінювання й розроблення наукового завдання.

 

Пропозиції керівникам закладів загальної середньої освіти

  1. Проаналізувати результати тестування учнів 8 класів за завданнями PISA з читання, математики, природничих дисциплін у закладах загальної середньої освіти, учні яких взяли участь в онлайн-тестуванні. За підсумками аналізу спланувати заходи щодо розвитку читацької, математичної компетентностей та компетентності в галузі природничих наук учнів, надання їм індивідуальної підтримки.
  2. У межах вивчення якості проведення навчальних занять у базовій школі (в тому числі в дистанційній формі) відстежувати використання вчителями завдань, спрямованих на розвиток ключових компетентностей учнів, визначених Державним стандартом базової середньої освіти.
  3. Більшу увагу приділяти в освітньому процесі завданням з читання з використанням множинних текстів, на знаходження інформації, що міститься в різних частинах тексту або кількох текстах, аналіз змісту та форми тексту, формулювання умовиводів; з математики – на застосування математичних фактів, понять, процедур і міркувань, математичне формулювання ситуацій, встановлення зв’язків між даними умови задачі при розв’язуванні стандартних завдань; з природничих дисциплін – на оцінювання й розроблення наукового завдання.
  4. Із метою реалізації компетентнісного підходу до оцінювання результатів навчання учнів використовувати завдання:
  • загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи» (для учнів 4 класів)
  • читання: https://testportal.gov.ua/dodatky-3/
  • математика: https://testportal.gov.ua/dodatky-2/
  • PISA (для учнів базової та профільної школи).
  • читання: https://cutt.ly/GGS6dlp
  • математика: https://cutt.ly/eGS6Ect
  • природничі дисципліни: https://cutt.ly/PGS6PZW
  • PIRLS (з читання та розуміння тексту для учнів початкової школи);
  • TIMSS (з математики та природничих дисциплін для учнів 4 та 8 класів).
  1. Для розвитку компетентностей учнів в умовах дистанційного навчання застосовувати різні онлайн-сервіси для створення інтерактивних вправ, зокрема: LearningApps (https://learningapps.org/), Kahoot (https://kahoot.com/), Classtime (https://www.classtime.com/uk), Canva (https://www.canva.com/uk_ua/) тощо.
  2. Надавати вчителям допомогу з питань розробки та використання в освітньому процесі компетентнісних завдань, реалізації компетентнісного підходу до оцінювання результатів навчання учнів. Із цією метою можна використовувати такі матеріали Українського центру оцінювання якості освіти: