Close
Дистанційна освіта
Харківської академії неперервної освіти
Реєстрація на курси підвищення кваліфікації
(І півріччя 2025 року)

Результати ЗЗМЯПО-2024

Українським центром оцінювання якості освіти оприлюднено І частина звіту про результати третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (ЗЗМЯПО), що проводився з 16 квітня по 17 травня 2024 року в 19 областях України та місті Києві, де дозволяла безпекова ситуація.

Особливістю третього циклу ЗЗМЯПО стало дослідження, крім читацької та математичної, природничо-наукової компетентності («Я досліджую світ») випускників початкової школи, що в 2024 році здійснювалося вперше.

Дослідженням було охоплено 10 904 учні 4 класів, 636 учителів початкової школи з 407 закладів освіти України. Учні закладів загальної середньої освіти Харківської області участь у моніторингу не брали.

Результати моніторингу дозволили з’ясувати зміни в навчальних досягненнях учнів 4 класів порівняно з даними 2018 та 2021 років. Зокрема, визначено позитивні тенденції у розвитку математичної компетентності четвертокласників/четвертокласниць порівняно з другим циклом дослідження. Так, базовий поріг з математики подолали 85,4 % учнів, що більше, ніж у 2021 році (83,9 %), однак менше, ніж у 2018 (86,6 %). При цьому середній бал з математики підвищився та склав 201,8 (199,9 – у 2021 році; 202,8 – у 2018 році).

У фокусі уваги залишається читацька компетентність учнів, що виявилася більш вразливою до впливу негативних чинників. У 2024 році базовий поріг із читання подолали 82,3 % (82,5 % – у 2021 році; 86,4 % – у 2018 році), а середній бал із читання склав 197,9 (198,4 – у 2021 році; 201,6 – у 2018).

Уперше проаналізовано рівень сформованості природничо-наукової компетентності учнів, із яким будуть порівнюватися показники в наступних циклах дослідження (заплановано на 2027 та 2030 роки). За підсумками оцінювання зазначеної компетентності 83,9 % учнів подолали базовий поріг. Середній бал склав 200,4.

Аналіз результатів моніторингу за гендерною ознакою показав, що хлопці показують кращі результати з математики, тоді як дівчата – з читання. Однак відсутні істотні відмінності з виконання завдань курсу «Я досліджую світ».

Як і в попередні цикли дослідження, спостерігаються відмінності між результатами тестування учнів 4 класів за місцем розташування ЗЗСО (міська та сільська місцевість).

Проаналізовано також результати тестування за когнітивними категоріями, охарактеризовано вплив деяких демографічних та інституційних чинників на успішність учнів, а також подано додаткові матеріали (нормативні документи, анкети для учнів та вчителів, тестові матеріали для оцінювання рівня сформованості природничо-наукової компетентності та їх характеристики тощо).

Ознайомитися зі звітом за результатами ЗЗМЯПО-2024 (І частина) можна за посиланням: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2025/04/Zvit-ZZMYAPO-2024.-CHastyna-I_na-sajt.pdf

Пропонуємо використати зазначені матеріали в закладах загальної середньої освіти для розвитку читацької, математичної, природничо-наукової компетентностей учнів початкової школи.