Підсумки онлайн-зустрічі робочих предметних груп щодо покращення підготовки випускників закладів ЗСО до проходження ЗНО за темою «Результати ЗНО – 2021: завдання, виклики та перспективи»
26 жовтня 2021 року відбулася підсумкова онлайн-зустріч робочих предметних груп щодо покращення підготовки випускників закладів ЗСО до проходження ЗНО за темою «Результати ЗНО – 2021: завдання, виклики та перспективи».
Предметні групи, до складу яких увійшли фахівці ХНПУ імені Г.С.Сковороди, ХНУ імені В.Н. Каразіна, КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія», КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», учителі-експерти ЗЗСО Харківської області (усього – 62 особи), працювали з 20 вересня до 25 жовтня. Вони ставили за мету з’ясувати проблеми у підготовці учнів до ЗНО та намітити шляхи їх подолання. За вказаний період членами робочих груп детально проаналізовано результати ЗНО – 2021 по Харківській області в цілому та по територіальних громадах (на підставі матеріалів Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти та Центру моніторингу якості освіти Харківської академії неперервної освіти). Виявлено прогалини в предметних компетентностях одинадцятикласників на основі аналізу коефіцієнтів виконання завдань ЗНО – 2021, виходячи з чого визначено найскладніші програмові навчальні теми, з викладання яких першочергово слід надавати науково-методичну допомогу вчителям.
Під час підсумкової онлайн-зустрічі 26.10.2021 координатори (методисти Центру методичної та аналітичної роботи КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти») представили результати роботи груп – пропозиції щодо покращення підготовки учнів до ЗНО як на обласному рівні, так і на місцях, а саме:
- Координаторам предметних груп організовувати робочі зустрічі та інтерактивне спілкування членів груп щодо розв’язання нагальних питань стосовно якісної підготовки учнів до проходження ЗНО та проведення спільних тематичних заходів для вчителів.
Постійно
- КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», Харківському національному педагогічному університету імені Г.С.Сковороди, КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Харківському національному університету імені В.Н. Каразіна (спільно) організовувати та проводити для вчителів 10-11 класів такі заходи:
- навчально-методичнІ семінари (вебінари) з української мови та літератури, математики, історії, іноземних мов, географії, біології, фізики, хімії щодо проблемних питань і найскладніших навчальних тем, які виносяться на ЗНО;
Жовтень-листопад 2021/2022–2023/2024 н. р.
- майстер-класи та навчальні тренінги для керівників ТМО та вчителів української мови та літератури, математики, історії, іноземних мов, географії, біології, фізики, хімії щодо організації системної ефективної роботи з підготовки учнів до ЗНО.
Лютий-березень 2021/2022–2023/2024 н. р.
- КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» на курсах підвищення кваліфікації впроваджувати тематичні спецкурси: «Підготовка учнів до проходження ЗНО: проблеми, виклики, перспективи», «Технологія інтерактивного навчання: як навчити учнів розв’язувати тести», «Стратегії підготовки учнів до ЗНО» тощо.
Щороку
- КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» здійснювати консультування вчителів з питань підготовки учнів до ЗНО.
За графіком індивідуальних консультацій
- КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» розробляти тестові завдання для тренувального тестування за зразками сертифікаційних робіт ЗНО та рекомендації щодо проведення тренувального тестування з учнями 11-х класів.
Жовтень-листопад 2021/2022–2023/2024 н. р.
- КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» розробляти методичні рекомендації, надавати практичну адресну допомогу вчителям у складанні індивідуальних планів підготовки до ЗНО учнів 11-х класів за результатами тренувального тестування
Листопад-грудень 2021/2022–2023/2024 н. р.
- КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» здійснювати моніторинг та аналіз результатів ЗНО випускників ЗЗСО Харківської області
Серпень-вересень 2021/2022–2023/2024 н. р.
- Керівникам територіальних методичних об’єднань (ТМО) та шкільних методичних об’єднань (ШМО) на початку навчального року організовувати детальне опрацювання з учителями Програми ЗНО для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти (відповідно з кожного навчального предмета); Характеристики сертифікаційної роботи ЗНО; Критеріїв оцінювання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю сертифікаційних робіт ЗНО (з української мови; математики; іноземних мов).
Серпень-вересень 2021/2022–2023/2024 н. р.
- Керівникам ТМО й ШМО організовувати майстер-класи та тренінги, метою яких має бути підвищення рівня професійної компетентності вчителів, поглиблення теоретичних знань і набуття ними практичних умінь та навичок із підготовки учнів до ЗНО. Такі заходи мають бути постійно діючими і складатися з кількох теоретичних і практичних занять. Тренерами доцільно запрошувати досвідчених учителів, учні яких показують високі результати ЗНО.
Жовтень-березень 2021/2022–2023/2024 н. р.
- Заступникам директорів із НВР здійснювати моніторинг та аналіз результатів ЗНО випускників у кожному закладі загальної середньої освіти області.
Серпень 2021/2022–2023/2024 н. р.
- Заступникам директорів із НВР та вчителям-предметникам створити умови випускникам для системного повторення набутих у 5–11-х класах знань із предметів, які виносяться на ЗНО. Для вирішення цього завдання розробляти навчально-тематичні плани для повторення учнями 11-х класів навчального матеріалу з відповідних предметів, які реалізовуватимуться в позаурочний час.
Щороку
- Заступникам директорів із НВР, учителям-предметникам, класним керівникам здійснювати уважне вивчення профорієнтаційних нахилів учнів з метою оптимального вибору предметів тестування та подальшого самовизначення школярів відповідно до їхніх пізнавальних можливостей, соціальної адаптації та успішної інтеграції в суспільстві, створювати умови для оптимальної реалізації випускниками свого освітнього й особистісного потенціалу.
Постійно
- Заступникам директорів із НВР, учителям-предметникам проводити тренувальні тестування за програмою ЗНО, використовувати систему елективних курсів, факультативів, індивідуально-групових занять для задоволення пізнавальних потреб учнів.
Щороку
- Заступникам директорів із НВР, психологічним службам організовувати надання консультативної допомоги з питань формування психологічної готовності учнів до ЗНО, прагнення здобути належну освіту, стати конкурентоспроможними.
Постійно
- Заступникам директорів із НВР та вчителям-предметникам проводити на добровільних засадах тренувальне тестування в 11-х класах, розроблене фахівцями КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» за зразками сертифікаційних робіт ЗНО.
Листопад 2021/2022–2023/2024 н. р.
- Учителям-предметникам аналізувати результати тренувального тестування в 11-х класах з метою виявлення прогалин у знаннях кожного учня (учениці), труднощів при вивченні окремих тем із конкретних навчальних предметів.
Листопад-грудень 2021/2022–2023/2024 н. р.
- Учителям-предметникам складати плани проведення з кожним учнем (ученицею) корекційної роботи щодо усунення прогалин, відповідно до чого надавати адресну допомогу з підвищення спеціально-предметних компетентностей з обраних навчальних предметів.
Грудень-квітень 2021/2022–2023/2024 н. р.
- Учителям-предметникам здійснювати роботу з відпрацювання у школярів навичок виконання тестових завдань різної форми й різного ступеня складності, широко практикувати тестування як навчальний прийом та контрольну форму перевірки знань, умінь і навичок учнів.
Постійно
За підсумками роботи предметних груп, узагальненими результатами та наданими пропозиціями розроблено регіональний освітній проєкт «Підвищення якості й результативності загальноосвітньої підготовки, конкурентоспроможності випускників закладів загальної середньої освіти в умовах викликів сучасності», який має на меті підвищення якості загальної середньої освіти, конкурентоспроможності, успішної самореалізації випускників ЗЗСО відповідно до їх освітніх потреб і можливостей.