Матеріали навчально-методичного онлайн-тренінгу «Методики засвоєння здобувачами освіти складних випадків морфології та синтаксису»
27.09.2024 Комунальним вищим навчальним закладом «Харківська академія неперервної освіти» відповідно до програми онлайн-тренінгу «Алгоритм якісної підготовки здобувачів освіти до Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури в умовах освітніх втрат», а також у межах ХАБів «Якісна освіта» та «Професійний розвиток педагога» регіонального проєкту «Освітній технопарк Харківщини-2030» проведено навчально-методичний онлайн-тренінг «Методики засвоєння здобувачами освіти складних випадків морфології та синтаксису» (у форматі ZOOM-конференції).
Захід проведено з метою удосконалення предметно-методичної компетентності вчителів-словесників щодо здатності застосовувати сучасні ефективні методики навчання філологічно обдарованих учнів, зокрема для засвоєння складних тем із морфології та синтаксису, у процесі підготовки здобувачів освіти до Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури.
Під час тренінгу методисткою Центру методичної та аналітичної роботи Юлією Радченко було проаналізовано зразки олімпіадних завдань із морфології та синтаксису й складено алгоритми опрацювання їх із учнями, зокрема закцентовано увагу філологів на необхідності поглибленого вивчення певних тем, у засвоєнні яких учасники Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури, як правило, мають прогалини (розрізнення частин мови, які переходять одна в іншу, сполучників та сполучних слів, часток і займенників, часток і сполучників тощо; творення наказового способу дієслів; розподіл дієслів на дієвідміни; відмінювання числівників, уживання числівників на позначення часу, поєднання числівників із іменниками; відмінювання прізвищ, уживання кличного відмінка, визначення родів іменників, творення ступенів порівняння прикметників та прислівників; уживання прийменників; неузгоджені означення, прямий та непрямий додатки, члени речення, виражені інфінітивом, поширені й непоширені прикладки, складений іменний присудок та способи його вираження; синтаксична роль фразеологізмів; види односкладних простих речень, повні й неповні речення, ускладнювальні компоненти простого речення; розрізнення вставних слів і інших членів речення; синонімія ускладнених простих і складних речень; розрізнення видів складних речень, граматичні помилки в побудові речень).
Під час практикуму «Синтаксичний аналіз речення як методична проблема: ефективні форми роботи з філологічно обдарованими учнями» було не лише розглянуто критерії оцінювання синтаксичного аналізу речення, проаналізовано зразки виконання зазначеного виду мовного розбору, окреслено алгоритм роботи з учнями щодо формування в них практичних навичок виконувати подібне завдання й визначено дієві методики, які сприяють цьому, а й у форматі активної взаємодії розв’язано складні завдання з синтаксису ІІІ та ІV етапів Всеукраїнської олімпіади 2023-2024 років.
Також під час онлайн-тренінгу було представлено передовий педагогічний досвід учительки української мови та літератури Комунального закладу «Харківський ліцей № 162 Харківської міської ради» Куликової Юлії Григорівни, яка провела інтерактивну взаємодію з учасниками заходу за темою «Дієві методики опанування здобувачами освіти складаних тем із морфології під час підготовки до олімпіади з української мови та літератури», де зокрема надала практичні поради філологам щодо використання можливостей штучного інтелекту для якісної та цікавої підготовки здобувачів освіти до Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури.
Усі охочі можуть ознайомитися з матеріалами онлайн-тренінгу за покликанням: https://drive.google.com/drive/folders/1kD3eSyDYSAHLkILPGwJgnSMXVa1lS4Wu?usp=sharing
У заході взяли участь 30 осіб.