Головна
Інформація
Планування науково-методичної роботи
Про Академію
Досягнення Академії
Підвищення кваліфікації
Методична діяльність
Методичні новинки
Наукова діяльність
Інновації
Регіональні освітні проекти
Участь у Міжнародних та Всеукраїнських проектах
Інформаційний Вісник
Публічна інформація
Учитель року
Українським вчителям і учням зарубіжжя
Календар знаменних дат
Корисні посилання
Зворотній зв'язок

Файловий архів
Пошук
Структура сайту


Дистанційна освіта
Вебінар
Чат (веб)
База даних
Електронна Бiблiотека
Фотоальбоми Академії
Фотоальбоми

ФотоАрхів
Анонс
Анонси Академії
Переклад оналйн
Online.ua
с на

Комунальний вищий навчальний заклад
«ХАРКІВСЬКА АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ»


Інформація: останні новини
Стан системи розвивального навчання на Харківщині PDF Надрукувати Надіслати електронною поштою
Розмістив Світлана Ткаченко   
19.сен.2008

Cтан системи розвивального
навчання на Харківщині

 

Продовжується зростання зацікавленості педагогічної громадськості в масовому впровадженні системи розвивального навчання. Зараз налічується 63 заклади, у яких навчання учнів здійснюється за системою розвивального навчання. Минулого  навчального року вперше відкрилися класи розвивального навчання у двох школах Первомайського району (Більшовицька гімназія, Біляївська ЗОШ), одній школі Харківського району (Коротичанська ЗОШ). Натомість в одній школі Вовчанського району (Юрченківська ЗОШ) не відкрили першого класу розвивального навчання, через що вчителеві Рак С. П. довелось перейти на навчання учнів за традиційною системою. Причиною такого переходу була неспроможність батьків придбати для своїх дітей навчальну літературу. Цього навчального року відкрився клас розвивального навчання в ХСШ № 73.

Фаховий рівень педагогів розвивального навчання досить високий. Так, кількість спеціалістів вищої категорії вчителів початкових класів становить 45 %, тимчасом як серед учителів традиційної школи відсоток фахівців цієї категорії значно нижчий – 25 %. Спеціалістів І та ІІ категорії в процентному відношенні приблизно стільки ж, як і вчителів традиційних класів, – відповідно 28 % і 9 %. Лише 8 %  вчителів початкових класів розвивального навчання не мають вищої освіти, тимчасом як серед учителів традиційної школи їх 18 %. Порівняно з 2003/2004 н. р. кількість учителів розвивального навчання першої і вищої кваліфікаційної категорії зросла на 11 %, а «спеціалістів» і фахівців ІІ категорії зменшилося відповідно на 11 %. Учителями розвивального навчання стають, головним чином, як учителі, які досягли значного рівня своєї діяльності і мають внутрішню потребу росту, так і молоді фахівці, що завдяки безперервній освіті і самовдосконаленню підвищують якість своєї роботи, що, у свою чергу, дозволяє їм досить швидко підвищувати свої кваліфікаційні  категорії.

На сьогодні початкова школа повністю забезпечена програмовим та навчальним матеріалом. З минулого навчального року учні 5-их класів теж повністю забезпечені навчальною літературою з української мови та математики, а вчителі — методичними посібниками. Проблема наступності між початковою та основною школою поступово розв’язується, але все ж таки в деяких школах залишається  надзвичайно гострою.  Минулого навчального року   забезпечено наступність між початковою і основною школою у вивченні мови в 71 % класів, математики –  в 68 %. Основною причиною відсутності наступності є небажання вчителів основної школи працювати по-іншому, ніж звикли, тобто опановувати систему розвивального навчання.

Система розвивального навчання Ельконіна – Давидова давно довела свою ефективність і життєздатність. Вона розв’язує чимало актуальних на сьогодні проблем, зокрема  сприяє досягненню головної мети української системи освіти: створює умови для розвитку й самореалізації особистості, здатної навчатися впродовж життя і бути суб’єктом різних видів діяльності, що забезпечується реалізацією головної мети розвивального навчання – формуванням суб’єкта навчальної діяльності.    

Безперечним чинником поширення розвивального навчання є висока його результативність. Педагоги,  порівнюючи  учнів класів розвивального і традиційного навчання, відзначають переваги перших в інтелектуальному розвитку, соціалізації, індивідуально-психологічних особливостях особистості. Щорічний аналіз діагностичних і контрольних робіт з математики і мов,  проведених ДАРів в школах з класами розвивального навчання, результати спостережень у процесі підготовки й проведення науково-практичних семінарів дають підстави твердити, що класи розвивального навчання, у цілому, працюють ефективно. Рівень сформованості складових навчальної діяльності переважної більшості учнів  відповідає віковим можливостям. Рівень сформованості навичок у більшої частини учнів вищий, ніж у класах традиційного навчання.  На підставі контрольних робіт за 2007/2008 н. р. та їх аналізів, зданих у лабораторію з розвивального навчання, виведено середні оцінки учнів третіх і четвертих класів з  математики, української та російської мови. Вони такі:

математика – 8,5 б. (2006/2007 н. р. – 8,7 б.)  

українська мова – 8,2 б. (2006/2007 н. р. – 8,0 б.)

російська мова – 7, 8 б. (2006/2007 н. р. – 7,7 б.)

середня оцінка з усіх трьох предметів – 8,2 б.

Щороку учні та вчителі класів розвивального навчання досягають високих результатів в різноманітних конкурсах, зокрема в конкурсі з української мови       ім. Петра Яцика, конкурсі «Учитель року». Так, у 2005/2006 н.р. учениця класу розвивального навчання Барвінківської ЗОШ № 2 Самойленко Рената (учитель Онуфрієнко О. Г.), успішно подолавши перших три етапи, узяла участь у загальнонаціональному етапі VІ Міжнародного конкурсу з української мови          ім. Петра Яцика, а вчитель Харківського ліцею № 161 Ізюмська Т. К. посіла третє місце в обласному етапі конкурсу «Учитель року». У 2006/2007 н.р. учні четвертих класів розвивального навчання посіли перше, друге й четверте місця в обласному етапі зазначеного конкурсу. З них двоє взяли участь  у загальнонаціональному етапі (Балаклійська ЗОШ № 4, учитель Мачулкіна О. С.;  Барвінківська гімназія    № 1, учитель Резінова Л. В.).  У 2007/2008 н.р. перше місце в обласному етапі цього конкурсу посіла учениця четвертого класу Магда Ольга (Барвінківська ЗОШ № 2, учитель – Воронкова М. С.); третє місце – учениця третього класу Мішутіна Христина (СЗОШ № 87, учитель – Василечко В. І.); шосте місце – учениця четвертого класу з російською мовою навчання Зінов’єва Дарія (ЗОШ № 126, учитель – Басок Н. Г.). Серед чотирьох лауреатів обласного етапу конкурсу «Учитель року – 2008» учитель Первомайської гімназії № 3 Байдакова Ю. С.

Численні дослідження науковців, результати незалежних експертиз постійно підтверджують переваги системи розвивального навчання в розвитку навчальної діяльності, пізнавальних процесів, міжособистісних стосунків, індивідуально-психологічних особливостей особистості, сформованості навичок та компетентностей.

            Актуальним питанням завжди є  якість освіти. З метою її підвищення в школах області з класами розвивального навчання впроваджується моніторинг педагогічної діяльності та навчальної діяльності учнів. Лабораторією з розвивального навчання розроблено комплекс моніторингових карток для здійснення моніторингу педагогічної діяльності вчителів  та навчальної діяльності учнів. Педагоги області ознайомлені з методикою здійснення моніторингових процедур на низці методичних заходів. Надруковано методичні рекомендації “Моніторинг у системі розвивального навчання” (автор Сосницька Н. П.).

Основним недоліком практики розвивального навчання на сьогодні є відсутність в окремих школах системності в роботі класів розвивального навчання: викладання за системою розвивального навчання лише одного предмета — мови або математики, переплітання системи розвивального навчання і традиційної системи, а також недотримання принципу наступності між початковою та основною школою. Ці проблеми потребують свого розв’язання найближчим часом.

 
< Попередня   Наступна >
Літні мовні табори

Літні мовні табори

Наша кнопка
Ви можете згадати про наш ресурс, розмістивши у себе на сайті цю кнопку: Портал Академії
Щоб це зробити, просто додайте в HTML код потрібної сторінки даний код:



МОН України 

Інститут ІТЗО 

ДВНЗ «УМО» НАПН України 

Академія інноваційного розвитку освіти 

освітній портал Педагогічна преса 

Е-Ранок 

Видавнича група «Основа» 

Інститут Передових Технологій 

Мiжнародний форум  

Образовательный онлайн-журнал 

Всеукраїнська акція «Слова допомагають» 

© 2006. КВНЗ «ХАНО». Всі права збережено.
61057 Харків, вул. Пушкінська, 24.
e-mail: kvnz.hano@gmail.com
Розробка: Grand на основі Joomla
Google+
Счетчик PR-CY.Rank
службы мониторинга серверов